4 övningar vid hälsporre

Om det sticker som att du har en nål i hälen när du sätter ner foten på morgonen kan det vara hälsporre som krånglar eller plantar fasciit som det också heter. Detta kan man träna upp och få bukt med.  Till en början när man har hälsporre kan det vara bra att göra en del stretchövningar men man kan också försöka träna upp senan i hålfoten som ofta ger upphov till detta. Här har jag skrivit ihop några övningar man kan göra vid problem med hälsporre.

Sittande stretch övning med raka ben

Sätt dig med benen rakt ut, ha en handduk till hands som du sätter runt tårna. Dra sedan i handduken mot dig så att du känner att det stäcker. Gör övningen 2 gånger 30 sekunder.

Stretch exercise on chairStretchövning på stol

Sätt dig på en stol, lägg över det ben med hälsporre över det andra, ta tag i tårna på den foten och dra tårna mot ditt skenben så att du känner en sträckning under foten. Gör övningen 2 gånger 30 sekunder.

Tåhävningar

Stå med fötterna på ett trappsteg, sänk ner hälarna och gå sedan upp på tå. Stanna några sekunder på tå och gå ner igen. Gör övningen 2 gånger 20 repetitioner.

Gå i trappor

Det är precis så enkelt som det låter gå i trappor eller på en trappmaskin. Genom att göra det så stärker man senan i foten som ofta ger upphov till hälsporre.